• ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
سرویس‎های اپن استک

سرویس‎های اپن استک

(Compute (nova
 سرویس نوا قلب اپن استک است. هدف اصلی این سرویس مدیریت عملیات‏ پایه ای مربوط به ماشین های مجازی است. این سرویس از یک پایگاه داده و کارگزار پیام (message broker) استفاده می کند. به طور معمول، پایگاه داده مورد استفاده MariaDB و کارگزار پیام مورد استفاده RabbitMQ است.


سرویس های اصلی نوا عبارتند از:
Nova-api: این سرویس فراخوان های REST API را از سایر سرویس ها و کلاینت ها دریافت می کند و به آنها پاسخ می دهد. Nova-schedular: سرویس scheduling نوا است. این سرویس درخواست های مربوط به ایجاد یک ماشین مجازی را دریافت کرده و گره مناسب را برای ساخت آن ماشین مجازی انتخاب می کند.
Nova-conductor: سرویس پراکسی بین پایگاه داده و سرویس nova-comput است.
Nova-compute: این سرویس برای مدیریت استخری از منابع پردازشی طراحی شده است و می تواند با طیف وسیعی از تکنولوژی های مجازی سازی کار کند.
Nova-nonvncproxy and nova-consoleauth : این دو سرویس، سرویس هایی برای مهیا کردن دسترسی به کنسول ماشین های مجازی با استفاده از پروتکل دسترسی دوردست VNC هستند.


(Openstack dashboard (Horizon
داشبورد اپن استک یک پروژه پایتون است که هدف از این پرژه مهیا کردن یک GUI است. داشبورد اپن استک تمامی پروژه های اصلی اپن استک را پشتیبانی می کند. این داشبورد تحت یک وب سرور مانند Apache یا NGINX اجرا می شود. برای استفاده از داشبورد اپن استک به یک web browser با پشتیبانی از JavaScript و HTML5 نیاز است.

Image Service (Glance)
این سرویس برای ذخیره، بازیابی و لیست ایمیج های ماشین های مجازی استفاده می شود.
Glance از دو سرویس تشکیل شده است:
Glance-api: فراخوان های Image REST API را که مربوط به تشخیص، بازیابی و ذخیره سازی ایمیج ها هستند را دریافت می کند.
Glance-registry: وظیفه ذخیره سازی، پردازش و بازیابی ابرداده های (metadata) مربوط به ایمیج ها مانند سایز، نوع و مالک را بر عهده دارد. خود سرویس glance وظیفه ذخیره کردن ایمیج ها را بر عهده ندارد. ابرداده های مربوط به ایمیج ها در پایگاه داده ای مانند MariaDB ذخیره می شوند.


(Networking (neutron سرویس نترون ارائه دهنده مفهوم “network-as-a service” است. نترون از چندین سرویس تشکیل شده است: Neutron-server: سرویس اصلی نترون است. این سرویس درخواست های API را دریافت می کند و برای اجرا از طریق message bus به openstack networking plugins انتقال می دهد.
Neutron-openvswitch-agent: این سرویس دستورات را از neutron-server دریافت می کند و برای اجرا به Open vSwitch (OVS) ارسال می کند.
Neutron-l3-agent: این سرویس مسیریابی (routing) و Network Address Translation (NAT) را از طریق تکنولوژیهایی مانند Linux routing و Network Namespaceمهیا می کند.
Neutron-dhcp-agent: این سرویس، سرویس های dnsmasq را مدیریت می کند. Dnsmasq یک سرور Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) و caching DNS است.
Neutron-metadate-agent: این سرویس امکان گرفتن اطلاعاتی مانند نام میزبان (hostname) ، SSH keys و موارد مشابه را برای ماشین‎های مجازی مهیا می‏کند. این agent مانند یک پراکسی برای nova-api برای بازیابی اطلاعات عمل می کند.

معماری Open vSwitch در اپن استک
بخش مهم شبکه اپن استک OVS است. درواقع OVS پروژه ای مختص اپن استک نیست ولی در بیشتر پیاده سازی های شبکه اپن استک از این تکولوژی استفاده می شود. این تکنولوژی قابلیت تجمیع با بسیاری از سایر پروژه های سیستم های مدیریت مجازی مانند OpenQRM ، OpenNebula و oVirt را دارد. این تکنولوژی می تواند در پیکربندی های توزیع شده با یک کنترلر مرکزی استفاده شود. همچنین قابلیت پشتیبانی از پروتکل هایی مانند OpenFlow ، GRE ، VLAN ، VXLAN، NetFlow ، sFlow ، SPAN ، RSPAN و LCAP را دارد.

(Openstack block storage service (Cinder
یکی از راه حل های ذخیره دائم داده ها در محیط اپن استک استفاده از سرویس block storage اپن استک است. این سرویس مشابه Amazon EBS است.
سرویس های cinder عبارتند از: Cinder-api: این سرویس برای دریافت درخواست ها می باشد. این سرویس در ابتدا مجوزهای مورد نیاز درخواست های رسیده را بررسی می کند و پس از احراز آنها، درخواست ها را از طریق کارگزار پیام برای اجرا به cinder-volmeمی فرستد.
Cinder-scheduler: این سرویس درخواست ها را از صف پیام ها می خواند و گره بهینه storage provider را برای ساخت یا مدیریت آن volume انتخاب می کند.
Cinder-volume: این سرویس از طریق درایورها با یک storage back end کار می کند. این سرویس درخواست ها را از scheduler دریافت می کند و به آنها پاسخ می دهد. امکان استفاده از چندین back end در یک زمان وجود دارد . به ازای هر back end به یک یا چندین سرویس cinder-volume نیاز است.
Cinder-backup: سرویس بک آپ از طریق درایور با backup back end کار میکند.
1397/2/3 دوشنبه
نسخه قابل چاپ